uefa euro 2016
Wanneer het op voetbal aankomt zijn we een fanatiek landje. Ajax tegen Feyenoord is altijd een wedstrijd waar de spanningen hoog oplopen. Maar wanneer het Nederlands elftal speelt steunen we allemaal hetzelfde team. Dit jaar lopen we het EK mis, een teleurstelling natuurlijk. Voor reclamebureaus en bijvoorbeeld supermarktketens is het nét iets meer dan een teleurstelling.

Het mislopen van het EK kost miljoenen euro’s. Over het algemeen wordt ervan uit gegaan dat een EK zo’n 40 miljoen euro extra omzet oplevert. In aanloop naar een groot toernooi staat het internet, tijdschriften en steden helemaal vol reclame en zie je overal acties die een link hebben met het toernooi.

Onze Duitse oosterburen doen natuurlijk wel mee en daar zie je dan ook wel aanhakers. Zo hebben ze als promotie voor het nieuwe seizoen van de Netflix serie ‘Orange is the new black’ een immens grote poster opgehangen in Berlijn. Op de poster staat de tekst: ‘Voor iedereen die tijdens het EK naar Oranje wil kijken.’ Een sportartikelenfabrikant heeft een Duits voetbalshirt in de aanbieding voor 20,16 euro. De eerste 74 Nederlanders krijgen zelfs een ‘vriendenprijsje’…

Behalve deze (voor Nederlanders flauwe) reclame heeft Nike een prachtige reclame gemaakt. Zij spelen weer groots in op het voetbalfestijn. Nike pakt uit met een 6 minuten durende reclame met Christiano Ronaldo in de hoofdrol. Het is Nike’s langste reclame ooit en verteld het verhaal hoe Ronaldo en een ballenjongen van lichaam verwisselen. Indrukwekkend.

Maar ach, niet getreurd. We kunnen natuurlijk ook met z’n allen onze zuiderburen steunen. Coen Smits uit Maastricht doet dit ook. Hij heeft de grenspaaltjes verzet om zo met zijn café bij België te horen. Sportief hoor!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *