Native advertising

Part 1

Native advertising wordt vaak vergeleken met sponsored content of advertorials en het lijkt er ook erg veel op. Maar het grote verschil is dat native advertising vaak geschreven wordt door een copywriter die weet wat de doelgroep van een website
wilt lezen en waarbij de adverteerder vaak alleen het onderwerp aangeeft. Hierdoor wordt relevante content gecreëerd die beter gelezen wordt door de doelgroep.

Vormen van native advertising

Online advertorial
Een online advertorial is de meest herkenbare vorm. Dus het schrijven van kwalitatieve en relevante content met een reclameboodschap, waarvoor betaald wordt om deze op de gewenste plaats vertoond te krijgen. Dit kan ook in andere vormen dan tekstadvertenties terugkomen, zoals bijvoorbeeld een online video advertorial.

Sponsored content
Een andere veelvoorkomende vorm is sponsored content. Het grote verschil tussen advertorials en sponsored content is dat bij sponsored content er geen call to action in de content verwerkt zit.

Branded content
Is in principe sponsored content, echter wel geschreven door het platform waarop het vertoond wordt, dus de uitgever. De gedachtegang hierachter is dat branded content hierdoor niet uit de toon valt binnen het platform, geen onbelangrijk onderdeel van native advertising zoals je zult begrijpen.

Recommendation widget advertenties
Deze vorm van native advertisement is interessant omdat het tegelijkertijd gelanceerd kan worden op verschillende platforms. Opvallend is dat deze vorm eigenlijk weer een stap weg is van de essentie. Ook Facebook, Twitter en zelfs Instagram doen hun duit in het native advertising zakje met het aanbieden van gesponsorde posts en gepromote tweets.