
Brochures en folders
Wat is een brochure?
Een brochure is een soort boekje en bestaat in tegenstelling tot een folder uit meerdere gevouwen vellen papier die in de rug worden vastgehouden. Vaak met nietjes, maar je kan een brochure ook binden met garen of verlijmen.
Een flyer is het simpelst/kleinst en alleen geschikt voor zeer beperkte boodschappen. Het bestaat uit 1 vel papier, vaak niet groter dan A5. Een folder is 1 gevouwen vel papier, bijvoorbeeld een vel A4, gevouwen tot A5 en kan al veel meer informatie overbrengen.
Een mooie brochure spreekt boekdelen
Een brochure is dus de overtreffende trap van een folder en bestaat uit meerdere vellen gevouwen papier. Een zogenaamde self-cover heeft vellen van een en hetzelfde gramsgewicht (dikte), een cover kan echter ook een veel zwaarder gramsgewicht hebben dan het binnenwerk en bijvoorbeeld bestaan uit karton dat wordt beplakt. Dan krijgt het nog meer de luxe uitstraling van een boek.
Hoe maak je een brochure?
Bij het tekstschrijven en vormgeven van brochures komen een aantal specifieke zaken aan de orde. Uiteraard moet het doel en de doelgroep bekend zijn om effectief aan de slag te kunnen gaan, maar ook de manier waarop de brochure wordt ingezet is van belang. Bij ‘bewaarexemplaren’ die in een kleine oplage worden gedrukt komen andere creatieve en reproductie keuzes in beeld, dan bij een brochure die op grotere schaal zal worden ingezet. Wij adviseren daar graag in en kunnen vooraf opties begroten die passen bij het doel én binnen het budget vallen.
Een brochure wordt vaak ontwikkeld voor uitgebreide bedrijfsinformatie of om een totale bedrijfsgeschiedenis (corporate brochure) te behandelen. Andere voorbeelden van brochures zijn:
- programmaboekjes
- (investerings)momorandum
- vastgoed salesmateriaal
- lesmateriaal
- voorlichtingsmateriaal
- jaarverslagen
- productinformatie
Hoe maak je een effectieve folder?
Je maakt pas een folder als je weet wie en wat je wilt bereiken. Welke boodschap wil je overbrengen aan wie? En tot welke actie wil je de lezer verleiden? Wij vertalen de antwoorden op deze vragen naar ontwerp, tekst én beeld die allemaal gericht zijn op jouw specifieke doel en doelgroep.
Onze tekstschrijver en vormgever zorgen ervoor dat de propositie (merkbelofte of beste aanbod) eruit springt en door de ontvanger snel en makkelijk wordt opgepikt. Creatief zijn kan in beelden, beeldbewerking, vorm en teksten. Maar de boodschap moet meteen duidelijk zijn en aanzetten tot verder lezen. Een effectieve folder heeft een aantrekkelijk ontwerp met goed beeld en een bondige, doelgerichte tekst, die de lezer activeert.
Bekijk hier recent werk
Een Amsterdams bureau met een Rotterdamse mentaliteit. Soms zijn wij de marketingafdeling, soms de aanvulling. Net wat jouw bedrijf nodig heeft. Advies nodig over jouw communicatie? Dan wordt het tijd voor een scrum met het creatieve team van Schutreclame.